pagina artikel VAn der Sar, foto strand.

Ingebeeld & tekst

Start

Introductie

Opdrachtgevers

Voorbeelden

Contact

“We lopen vooraan, maar niet te ver vooruit”

Toegevoegde waarde kan een kweker veel opleveren. ‘Toegevoegd’ is echter niet het zelfde als ‘even erbij’, vindt Jochem Vreugdenhil van Amarylliskwekerij L. Vreugdenhil & Zn. in ’s-Gravenzande. Samen met leverancier van Seasons keramiek en glas Van der Sar Import steekt hij er veel energie in. Met succes.

Grootvader Vreugdenhil begon het bedrijf in 1937. Anno 2007 bestieren vader Leen en zonen Jochem en Wouter ruim 27 ha verdeeld over Nederland en Brazilië. Naast Amaryllis kweken ze Canna, Zantedeschia, Ornithogalum, Calladium en Ensete. Zeven jaar geleden besloot Vreugdenhil te starten met toegevoegde waarde. “We wilden iets extra’s doen om het bedrijf op de kaart te zetten,” vertelt Jochem Vreugdenhil. “Het begon met een leuke pot voor de Amaryllis. Acht containers uit China: de laatste gaan nu de deur uit.” Hij lacht en wijst op een overgebleven exemplaar op tafel. “Oké, dat was niet helemaal zo gepland, maar waren wel één van de eersten en hebben er beslist naam mee gekregen!”

Kwaliteit voorop
Chinees keramiek heeft voor- én nadelen, zo bleek: lage kosten, maar lange levertijden, transportproblemen en vaak matige kwaliteit. Kwaliteit vond Vreugdenhil wel bij Van der Sar Import. “Als je kwaliteitsplanten kweekt wil je die aanbieden in goede potten”, zegt Geurt Stellaard, verkoper van Van der Sar. Naast veelzijdigheid en fraai design staat kwaliteit voorop bij het keramiek en glas uit de Seasons collectie van Van der Sar.

Snelle acties
Korte levertijden en maatwerk waren andere overwegingen voor Vreugdenhil om met Van der Sar in zee te gaan. Het meeste keramiek bestellen we vooruit.” Jochem gebaart in de richting van pallets vrolijk gekleurde potten. “Ons klantenbestand is heel gevarieerd en we doen bijvoorbeeld ook acties voor supermarkten. Dan moet je er snel bij kunnen zijn.” Stellaard bevestigt dat Van der Sar snel levert, ook niet-standaard producten. “Wij maken goede afspraken met ons netwerk van producenten en zitten daar voortdurend bovenop, legt hij uit. “We maken waar wat we beloven.”

Eigen ontwerp
Vreugdenhil maakte als eerste gebruik van de mogelijkheid die de Seasons collectie biedt om een exclusief, eigen ontwerp te voeren. Jochem : “We wilden iets nuchters, iets normaals.” “Iets Westlands”, lacht Stellaard. De samen met Van der Sar ontwikkelde tweekleurige pot met ton-sur-ton decoratie werd aanvankelijk alleen gebruikt voor de Amaryllis. “Van het één kwam het ander”, vertelt Jochem. “De reacties waren enthousiast en de vraag groeide. Voor de kersttijd leverde Van der Sar ‘onze’ pot in rood, zilver en goud en dat liep goed. De stap naar passend gekleurde potten voor Zantedeschia’s was daarna snel gemaakt.”

Trendwatching
Sinds kort biedt Vreugdenhil ook Calladium aan in potten van Van der Sar. “Zo proberen we steeds iets nieuws uit te zetten”, zegt Jochem. Klanten waarderen de extra mogelijkheden. Men weet nu dat we iets bieden en er wordt steeds meer naar gevraagd. Inmiddels herkent men onze producten zelfs aan de ‘Vreugdenhil-pot’.” Van der Sar biedt ondersteuning. “Voor ons is het bijhouden van de trends in de diverse afzetgebieden vanzelfsprekend”, aldus Stellaard. “We willen onze klanten kunnen voorzien van een goed advies, zodat ze het juiste product bestellen en niet met een kat in de zak blijven zitten. Onze collectie breiden we regelmatig uit met nieuwe producten, die aansluiten bij de laatste trends.”

Voor Jochem Vreugdenhil is toegevoegde waarde allang geen bijzaak meer. Hij volgt workshops en heeft contact met de trendwatchers van FloraHolland. “We zullen hierin verder professionaliseren. Een catalogus samenstellen van alle producten. De huidige lijn gaat prima, dus die blijft voorlopig zo. Nieuwe kleuren misschien. We willen vooraan lopen, maar niet te ver vooruit!”

Terug naar het overzicht